Παρασκευή, 14 Ιανουαρίου 2011

Black Swan


Είναι ηλίου φαεινότερο πως το μυαλό του Darren Aronofsky είναι ένα ασύμμετρο καλειδοσκόπιο. Μια πονηρή διόπτρα, που καταφέρνει πάντα την ίδια φωτογραφία να την μεταμορφώνει σε κάτι άλλο, κάτι διαφορετικό, κάτι ανώτερο. Κάπως έτσι συμβαίνει και με το νέο του τόλμημα, το “Black Swan”. Βάζει μπροστά το ερέθισμά του, το μπαλέτο της ακαταμάχητης “Λίμνης των κύκνων” του Tchaikovsky, κάνει casting που από μόνο του αξίζει Όσκαρ και γυρίζει μια τρομακτική και αλληγορική ιστορία τρόμου (σωστά, τρόμου), που καταφέρνει να αγγίξει τις πιο σκοτεινές, τις πιο πονηρές, τις πιο ανεκδιήγητες πτυχές της ανθρώπινης προσωπικότητας.

Πρόκειται για άλλη μια low budget παραγωγή από τον Αμερικανό σκηνοθέτη, που περιλαμβάνει τις πολύ μικρές και σωστές ποσότητες οπτικών εφέ, ώστε να δικαιολογήσει τον τίτλο μιας ταινίας τρόμου, το κόστος και τις μεταλλάξεις της Portman. Η κάμερα λειτουργεί όπως το ανθρώπινο σώμα και μετά από λίγα λεπτά έχεις την αίσθηση πως προσπαθεί να χορέψει και να σε κάνει να μην ξεχάσεις πως πρόκειται για μια ιστορία μπαλέτου και μια από τις πιο τραγικές ιστορίες αγάπης που γράφτηκαν ποτέ. Ο φακός του λοιπόν προσαρμόζεται και εξυπηρετεί με σεβασμό το σενάριο και το κλασικό έργο του 1875.

Το “Black Swan” σε αρπάζει από το μυαλό και σε τινάζει δεξιά κι αριστερά από το πρώτο καρέ και το πρώτο pas de deux της Natalie Portman. Οι ρόλοι είναι ευρηματικοί, οι χαρακτήρες δικοί μας και οι ηθοποιοί που έχει διαλέξει για αυτούς γεμάτοι διάθεση για να δώσουν τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας τους. Η παρουσία της Barbara Hershey είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη, η σαγηνευτική Mila Kunis κινείται μπροστά στην κάμερα σα να βρίσκεται σε κατάσταση συνεχούς συνουσίας, ο Vincent Cassel γίνεται ηθοποιός (ok, πάντα ήταν, δήλωση καθ’ υπέρβαση) και η Natalie Portman αποδεικνύει ότι είναι η πιο όμορφη από όλες τις χαρισματικές και καλές ηθοποιούς του σύγχρονου κινηματογράφου. Ακόμα και η ολιγόλεπτη εμφάνιση της ξεχασμένης Winona Ryder είναι τόσο καταλυτική και μεστή, που με τρία λεπτά παραπάνω θα μπορούσε να προταθεί για κάποιο βραβείο.

Η ιστορία ευτυχώς δεν σε αφήνει έρμαιο του γνωστού μπαλέτου ή θεατή μιας καταραμένης προσπάθειας για να φτάσεις στην κορυφή. Σε βάζει κι εσένα μέσα στη μάχη με τον καλό και τον κακό σου εαυτό. Σε υπνωτίζει με τα αλλεπάλληλα χτυπήματα της συνείδησης των ηρώων και τελικά σε καθιστά υπεύθυνο για τη μοίρα της μούσας της. Ποιο αφήνει ως πόρισμα ο σκηνοθέτης; Την τελειότητα, έτσι όπως μπορεί να την φτάσει ο καθένας από εμάς. Και σε αυτό συμμέτοχος είναι ο πολύς Clint Mansell, ο οποίος παίρνει τα θέματα του Tchaikovsky και τα φωτογραφίζει μουσικά με το ίδιο καλειδοσκόπιο που ο Aronofsky σκηνοθετεί.

Μπορεί τελικά το “Black Swan” να έχει ήδη χάσει στους πόντους για τη μάχη των Όσκαρ, πίσω από το “Inception” και το “Social Network”, η αλήθεια είναι όμως πως αυτή θα ήταν η πιο κατάλληλη στιγμή για να αποθεωθεί ο εν λόγω σκηνοθέτης, στο ζενίθ της καριέρας του. Αντιθέτως, η Ακαδημία θα προτιμήσει να το δώσει στον David Fincher επειδή νιώθει πως του το χρωστάει, ενώ μερικά χρόνια αργότερα θα καταλάβει ότι το χρωστάει και στον Aronofsky και θα του το δώσει με κάποια μετριοπαθή προσπάθεια του σκηνοθέτη, όπως είθισται. Αλήθεια, υπάρχει Όσκαρ σκηνοθεσίας που να μην έχει δοθεί χαριστικά; (Υπάρχει, μην απαντήσετε).

2 σχόλια:

buho είπε...

Καλά τα λες. Ξαναπέστα!
(Όσκαρ στον Fincher? Κι ο Nolan;)

Nikolas είπε...

You'll see... o geros Janis gnwrizei kalytera...

Αντί απολογισμού…

Η αλήθεια είναι πως ασχοληθήκαμε με την μουσική έως και αποκλειστικά την χρονιά που πέρασε. Το πιθανότερο είναι να κάνουμε το ίδιο και την επόμενη με την περισσή πάντα, ασυνέπεια που μας διακρίνει. Δηλαδή όποτε μας κάτσει κάτι υπέροχο η απαίσιο –την ίδια ένταση συναισθημάτων προκαλούν άλλωστε. Έχουμε αφήσει ολίγον στην άκρη τα υπόλοιπα. Αν δεις την αρχή του μπλογκ, αφορούσε και φιλμς και εκθέσεις και φεστιβάλ. Αλλά ακόμα και ένα απλό μπλογκ θέλει την αφοσίωση και τον χρόνο του…την φροντίδα του εν τέλει.

Εύχομαι απλά αυτό τον χρόνο να είναι όλα πιο ήρεμα και εμείς να κάνουμε αυτό που αγαπάμε συχνότερα και εντιμότερα.

attention...

Oι ιδιοκτήτες/διαχειριστές του blog (pharmartistic, Nikolas) δεν φέρουν ουδεμία ευθύνη για τα περιεχόμενα οποιασδήποτε εκ των εξωτερικών συνδέσεων (links) που εμφανίζονται σε οποιοδήποτε μέρος του blog.

Επιπλέον ο ιδιοκτήτης/διαχειριστής του παρόντος blog δεν φέρει ουδεμία ευθύνη για το περιεχόμενο των σχόλιων (comments) που αναρτούν οι επισκέπτες του blog (είτε ανώνυμα είτε ψευδώνυμα είτε επώνυμα) στα posts (αναρτήσεις) του blog. Παρ' όλα αυτά, ο ιδιοκτήτης / διαχειριστής του παρόντος blog διατηρεί πάντα το δικαίωμα να διαγράψει κατά την δική του κρίση και χωρίς προειδοποίηση ή/και αιτιολόγηση ή άλλου είδους πρότερη ή ύστερη ενημέρωση οποιοδήποτε σχόλιο επισκέπτη οποιαδήποτε στιγμή.

Όλες οι ηχογραφήσεις σε μορφή αρχείων ήχου mp3 ή άλλων format που εμφανίζονται κατά καιρούς για download στο παρόν blog προσφέρονται για περιορισμένο διάστημα και αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς / πληροφοριακούς σκοπούς.

Τα πνευματικά δικαιώματα αυτών των ηχογραφήσεων ανήκουν σε κάθε περίπτωση στους εκάστοτε καλλιτέχνες ή/και τις αντιστοιχες εταιρείες ή/και τους αντιπροσώπους αυτών.

Εαν είστε κάτοχος ή αντιπρόσωπος του κατόχου των πνευματικών δικαιώματων κάποιας εκ των ηχογραφήσεων και επιθυμείτε την απομάκρυνση της από το blog ειδοποιήστε μας και θα αφαιρεθεί άμεσα.

All mp3 files are hosted here for a limited amount of time and only for informational purposes. Please support the artists & bands, especially those on independent labels. If you own the rights of any recording appearing on this blog and want it removed, please let us know via e-mail and we will remove it immediately.